diumenge, 3 de maig del 2009

3. Seguiment i evolució de la WebQuest






Reconciliar al mundo es demasiado ambicioso,
Pero al menos se puede formar a los niños
Para ser respetuosos
Hacia las diferencias,
Que son lo único que nos permite aprender.
Si todos fuéramos iguales,
No podríamos ofrecernos nada unos a otros.
Yehudi Menuhin


(extret de l'article De Rafael Saéz Alonso"La educación intercultural")




Aspectes conceptuals de la PAC més rellevants
Té molt potencial aquest entorn de la webquest ja que es mètode per treballar de manera interactiva , dinàmica , engrescadora i molt actual. En ell es pot treballar aspectes molt importants com:
- Aprofundir la idea de cultura per centrar-nos posteriorment en la seva idea de diversitat.
- Distingir els diferents àmbits en que podem trobar heterogeneïtat cultura, com és la classe.
- Comprendre en que consisteix el nou valor de la diferència.
- Desenvolupar la construcció d'una realitat comuna de convivència, on ningú no es senti en possessió de la veritat absoluta.
- Modificar actituds respecte a la diversitat cultural i per revisar i transformar els nostres components culturals.
Tots aquests aspectes es poden arribar a aconseguir en aquest entorn, conseqüentment això implicarà el arribar a “la meta de l'educació intercultural”: que no és basa només en aprendre la cultura de l'altre, per molt interessant i necessari que sigui, sinó en aprendre a partir de la trobada amb ell com subjecte individual i divers que és, tenint en compte, sobretot i al mateix temps, que és membre de la humanitat.
L'educació intercultural cal ensenyar-la. I, per tant, necessitem aprendre-la. Aquest ensenyar, però, no ha de consistir en omplir de coses, coneixements, un sac buit. Una persona, culturalment afectat, mai està buida. Ja té la seva pròpia vida. Ensenyar consisteix a compartir el que cadascú sap per permetre l'altre que porta el sac poder provar la vida de manera més rica, més diversa i més civilitzada(García Castaño i altres)

Dificultats trobades
La primera dificultat que ens vam trobar era la manera com plasmar tota aquesta base teòrica als nostres alumnes d’una forma practica , aplicable , dinamitzadora i enriquidora. El grup ens va costar arrancar però una vegada ideada la base del treball la resta de elaboració en el document word va funcionar perfectament.
El segon problema el van trobar alhora de començar a omplir la webquest. La webquest és una gran eina però moltes vegades ens ha comportat una seria dificultat el poder adjunta una imatge allà on volíem o enganxar algun link que no reconeixia. Tot i que ens em sortit de tot, penso que encara ens queda molts camps per descobrir en aquest món , encara que per ser la primera vegada que ho fèiem servir ens em ensortit prou bé.
Expectatives sobre la pròpia PAC
El primer pensament és que es pugui utilitzar , que veritablement comporti, un canvi conceptual en els nostres alumnes, que no es quedi en un nivell bàsic on l’aprenent intercanvia un coneixement sobre les diferents cultures en joc. Sinó que amb l’elaboració dels diferents grups comporti un treball d’argumentació i reflexió(nivelll mitjà) on es necessiti una negociació entre les parts per poder arribar un consens. Tinc l’esperança que aquesta webquest comporti aquesta negociació encara que per això cap ressaltar a tenir en compte : la predisposició del alumnat al canvi de valors i l’assessorament i motivació constant del Professor.
Penso que seria una pretensió per la meva part el poder pensar que mitjançant l’elaboració de la webquest l’ alumne podria assolir un nivell alt o de transformació cultural , fortes paraules per assolir-les en només 20 sessions.
Relació amb la PAC1
En la nostra webquest, hem volgut treballar la visió que tenim aparentment sobre la oposició de les diferents cultures que trobem en una realitat tan propera com la classe, intentant assolir l’objectiu d’ entendre i adquirir una nova perspectiva “com cultures complementaries”. Treballem per una banda l’aspecte de la cultura com a fenomen universal, ja que tots tenen la capacitat d’expressar-se, de valorar, jutjar o actuar adaptant-se al medi i transformant-lo. I al mateix temps, el particularisme sobre la manera i la forma de fer, d’adaptar-se al món e interpretar-lo diferent a cada un de nosaltres. Aquestes semblances i diferències enriqueixen el sentit de ser individu actiu en una societat multicultural.
Els nens descobreixen mitjançant l’estudi d’altres cultures , la valoració d’aquestes, el seu sentit , la seva existència. La diversitat cultural només s’arriba a descobrir mitjançant el contacte i la comparació(pag 11 Mòdul1) i aquest ha sigut el nostre gran objectiu en la webquest.
Amb referència al document de retorn que ens vau enviar , voldria ressaltar unes paraules que es podrien relacionar directament amb la nostra web, ja que tractem la diversitat cultural en base a dos objectius :
- Els nostres alumnes han de descobrir altres maneres d’entendre el món i poder-les “escoltar”.
- A la vegada acceptar aquesta realitat tan diversa sentint-la com un camp ple d’ambigüitats e incerteses. Aquest sentiment els hi genera un interès a trobar explicacions veient com únic camí EL DIÀLEG. Acceptant a l'altre com una realitat portadora de valors, pensaments i emocions i recordant que no hi ha pensament que no senti i sentiment que no pensi el seu.(Rafael Sáez)
La idea de presentar la webquest amb un estudi de totes les cultures presents a la classe i tenir-la que defensar, suposarà pels alumnes catalans, que seran majoritaris, una manera d’enfrontar-se aquelles possibles interpretacions del món sota el seu únic punt de vista, aquests possibles trets de superioritat els podíem tractar com un etnocèntrisme. La webquest els hi portarà a reflexionar amb ajuda de la resta de companys i del propi alumne del qual es originari del país.
És un treball en el que la interculturalitat posa l’accent en la interrelació, el dinamisme, el canvi i la reciprocitat .
Valoració del treball en grup
Mai podria dir un altre cosa que valorar molt positivament tot treball en grup. L’espai de treball és un lloc curiós on dins d’un “anonimato”(perquè acabes de conèixer a la resta del grup), passem a compartir ideals, temors, ofuscacions, i alegries ...per assolir una finalitat, un únic objectiu, un bon treball, una bona PAC , reflexionada i consensuada.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada